Kód kurzu: 1802160
Lektor: kolektiv lektorů CCV Pardubice
Doporučeno pro: zájemce (minimální ukončené vzdělání ÚSO - maturita) o získání odborné kvalifikace podle § 16 odst. 1 písm. c), e) h) a § 20 odst. 1 písm. b), d), g) a odst. 2 písm. c), e) bod 1 zákona č. 563/2004 Sb. k výkonu činnosti vychovatele
Účastnický poplatek: 12500 Kč
Obsah Studia je v souladu s § 22 odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů a je v souladu se Standardy pro udělování akreditací DVPP vydanými MŠMT pod č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25, 10 405/2008-6/IPPP.
Vzdělávací program obsahuje tyto moduly:
MODUL I: ZÁKLADY PEDAGOGIKY
1) Základy obecné pedagogiky
1. blok Pedagogika (dějiny pedagogiky, praxe a věda, předmět, moderní pedagogika, základní pojmy moderní pedagogiky, soudobé teorie vzdělávání, vzdělávání a učení.
2. blok
Obsah vzdělání, osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese. Tradiční pedagogika, aplikovaná pedagogika, pomocné pedagogické vědy. Práce se žáky s SVP, Problematika podpůrných opatření.
MODUL II: ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY
1) Vybraná témata obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie
1. blok
Kognitivní činitelé a jejich vývoj, řeč, inteligence, tvořivost, učení, vnímání, myšlení.
2. blok
Změny psychiky v období dětství a mládí. Faktory psychického vývoje.
2) Sociální interakce a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga
1. blok
Obecné sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga. Sociální percepce a interpersonální chování. Sebepoznání, sebereflexe a poznávání druhých.
2. blok
Interakce pedagog-žák, pedagog-rodič, pedagog-pedagog. Verbální a nonverbální komunikace. Vyjednávání a řešení konfliktů ve škole. Zpětná vazba.
SPECIÁLNÍ MODUL III A
1) Teorie výchovy
2) Základy sociální psychologie
1. blok Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy), výchovný proces, roviny pedagogického působení, postoje pedagoga k žákům, pedagogická práce se sociální skupinou.
Malá sociální skupina, vztahy a komunikace ve skupině, skupinová dynamika.
2. blok Sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova, výchova k prosociálnímu jednání, problematika autority. Rozhodovací proces jako prostředek výchovy ke svobodě a zodpovědnosti.
3) Základy sociální pedagogiky
3. blok
Socializace jako celoživotní proces, hodnoty, sociální role, sociální status, sociální stratifikace a mobilita, sociální učení. Problematika šikany, delikvence a kriminalita, problematika integrace a simulace národnostních menšin.
4) Vybraná témata pedagogické psychologie
4. blok
Proces učení, individuální rozdíly v učení, styly učení a možnosti jejich ovlivňování, poruchy učení. Motivace a motivační procesy. Pedagogická diagnostika žáka, hodnocení žáka pedagogem, školní úspěšnost žáka, problémový žák. Rozvoj potencialit žáka (facilitující a inhibující faktory).
PEDAGOGICKÁ PRAXE
Termíny a místa konání praxe schvaluje garant Studia.
Účastník studia si vede Portfolio pedagogické praxe, které obsahuje: Hospitační záznamy z náslechů, přípravy na přímou výuku včetně rozborů a reflexe. Dále předloží celkové hodnocení praxe vedoucím.
Rozsah pedagogické praxe: 40 vyučovacích hodin
Obsah a zaměření pedagogické praxe:
1. Úvodní seminář k pedagogické praxi – 8 vyučovacích hodin
Cílem semináře je předat účastníkům teoretické znalosti a praktické dovednosti z oblasti činnosti školského zařízení – školní družiny.
Seminář je rozdělen do pěti tematických bloků:
1. Dokumentace školského zařízení (povinná dokumentace ŠD, vnitřní řád ŠD, roční plán práce ŠD a jeho tvorba, celodružinové akce ŠD, projekty)
2. Organizace činností ve ŠD (časové rozvržení, jednotlivé činnosti ve ŠD, povinnosti vychovatelů, etický kodex vychovatelů ŠD)
3. Teorie pravidel ve ŠD (tvorba pravidel v oddělení ŠD, metodika práce s nimi)
4. Teorie her (rozdělení her, pravidla, hodnocení, využitelnost v pedagogické praxi)
5. Praktická činnost (nácvik her)
Lektor: Milena Knollová
2. Pedagogické náslechy – 2 dny - 16 vyučovacích hodin (z toho vždy před každým náslechem 1 hodina konzultace k přípravě a 1 hodina rozboru po realizaci náslechu)
3. Tandemová výuka včetně vlastní přímé výuky – 2 dny - 16 vyučovacích hodin (z toho vždy před každou tandemovou/přímou výukou 1 hodina konzultace k přípravě a 1 hodina rozboru/reflexe po realizaci tandemové/přímé výuky)
Portfolio z pedagogické praxe (výstup z pedagogické praxe)
1) Hospitační záznam - náslech(2) – podrobné záznamy z náslechů. Každý náslechový blok/den/projekt přesně dokumentuje. V Hospitačním záznamu uvádí informace o náslechu (datum, čas, ročník, počet žáků), téma výchovně vzdělávacího procesu, použité metody, prostředky, pomůcky, průběh výchovně vzdělávacího procesu, významné pedagogické situace a hodnocení výchovně vzdělávacího procesu.
2) Přípravy na výuku(2) - předem prokonzultované s příslušným vedoucím praxe včetně rozboru přímé výuky, dosažení cílů a hodnocení.
3) Hospitační záznam(2) – zpracovaný vedoucím pedagogické praxe na základě reflexe proběhlé po přímé výuce.
4) Hodnocení účastníka pedagogické praxe(1) – zpracovaný protokol celkového hodnocení účastníka praxe vedoucím praxe
Závěrečná zkouška:
Studium se ukončuje závěrečnou zkouškou před tříčlennou komisí, která je složena z řad lektorů a odborných garantů CCV Pardubice, případně ředitele partnerské školy CCV Pardubice. Předsedu zkušební komise jmenuje odborný garant studia, popřípadě ředitelka CCV Pardubice.
Závěrečná zkouška se skládá z obhajoby závěrečné práce, ústní zkoušky a rozpravy o absolvované stáži doplněné prohlubujícími otázkami k souvisejícím tématům znalostního a dovednostního charakteru.
Podmínky úspěšného absolvování kvalifikačního studia a vydání osvědčení:
Minimálně 75% účast na přímé výuce;
absolvování pedagogické praxe na partnerské škole CCV Pardubice (zpracování a odevzdání protokolů z PP);
zpracování závěrečné práce její prezentace při závěrečné zkoušce (prospěl/neprospěl);
zodpovězení vybrané otázky znalostního a dovednostního charakteru během ústní zkoušky (prospěl/neprospěl).
Úspěšné absolvování studia je podmíněno hodnocením ve všech dílčích částech.
Vzdělávací cíl:
Cílem studia je získání základních kompetencí v oblasti pedagogiky a psychologie, které podmiňují výkon činnosti vychovatele.
Poznámka: Časová dotace: 120 vyučovacích hodin studia(80 hodin teorie + 40 hodin praxe). Organizace studia: výuka bude rozložena do dvou semestrů studia. Studium bude zahájeno v sobotu 21. září 2024. Termíny jednotlivých přednášek budou upřesněny do konce května 2024. Závěrečné zkoušky květen - červen 2025. Pokyn s informacemi k uhrazení účastnického poplatku převodem na účet bude zaslán přihlášeným účastníkům na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce nejpozději do konce srpna 2024.