Kód kurzu: 1801150
Lektor: kolektiv lektorů CCV Pardubice
Doporučeno pro: učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky
Účastnický poplatek: 11000 Kč
Obsah vzdělávacího programu Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, a § 1 odst. 1 písm. b) Vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému a je v souladu se Standardy pro udělování akreditací DVPP vydanými MŠMT pod č.j. 26 451/2005-25, 30 908/2005-25, 10 405/2008-6/IPPP.
Vzdělávací program obsahuje tyto moduly:
MODUL I: ZÁKLADY PEDAGOGIKY A DIDAKTIKY
1) Obecná pedagogika
1. blok
Pedagogika (dějiny pedagogiky, praxe a věda, předmět, moderní pedagogika, základní pojmy moderní pedagogiky, soudobé teorie vzdělávání, vzdělávání a učení.
2. blok
Obsah vzdělání, osobnostní a kvalifikační předpoklady pedagogické profese. Tradiční pedagogika, aplikovaná pedagogika, pomocné pedagogické vědy. Práce se žáky s SVP, Problematika podpůrných opatření.
2) Základy didaktiky všeobecných a odborných předmětů
V rámci přednáškových bloků didaktiky bude oborová didaktika zohledněna dle skladby studijní skupiny.
1. blok
Předmět, pojetí a funkce didaktiky, základní kategorie vyučování a jejich vztahy, vyučování a rozvoj osobnosti, Cíle a plánování vyučování, kurikulum, prostředky, obsah, formy a metody vyučování, průběh a hodnocení jednotlivých fází procesu výuky, formativní a sumativní hodnocení.
2. blok
Komunikace ve výuce, řešení konfliktních situací, uspořádání sociálních vztahů ve vyučování (kompetice – kooperace), reproduktivní a produktivní metody.
Psychohygiena směřovaná na práci pedagoga, psychohygiena pedagogického procesu směřovaná na žáka. Práce se stresem. Syndrom vyhoření.
3. blok Klasifikace a hodnocení (sumativní, formativní, normativní, kriteriální, známkování, slovní hodnocení). Klasifikace výukových metod. Charakteristika, uplatnění a využití slovních metod.
Diagnostické metody a jejich uplatnění. Práce s problémovými žáky a s žáky nadanými, příčiny neprospěchu. Zpětná vazba, evaluace.
3) Teorie výchovy
1. blok
Výchova (pojem, rysy, funkce, cíle, složky, principy, formy, činitelé výchovy), výchovný proces, roviny pedagogického působení, postoje pedagoga k žákům, pedagogická práce se sociální skupinou. Malá sociální skupina, vztahy a komunikace ve skupině, skupinová dynamika.
2. blok
Sebepoznání, sebehodnocení a sebevýchova, výchova k prosociálnímu jednání, problematika autority. Rozhodovací proces jako prostředek výchovy ke svobodě a zodpovědnosti.
4) Základy sociální pedagogiky
1. blok
Socializace jako celoživotní proces, hodnoty, sociální role, sociální status, sociální stratifikace a mobilita, sociální učení. Problematika šikany, delikvence a kriminalita, problematika integrace a simulace národnostních menšin.
Cíle modulu - výsledky učení
Získání znalostí v oblastech obecná pedagogiky, základy didaktiky všeobecných a odborných předmětů, teorie výchovy a základy sociální pedagogiky, schopnost aplikovat v praktické výuce získané pedagogické a didaktické dovednosti, tj. v praxi uplatnit jasné vymezení cílů výuky, obsahu výuky, uplatnění metod, forem a prostředků výuky, realizace výuky v praxi, hodnocení jednotlivých fází procesu výuky s ohledem na obor.
MODUL II: ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY
1. Vybraná témata z obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie
1. blok
Kognitivní činitelé a jejich vývoj, řeč, inteligence, tvořivost, učení, vnímání, myšlení.
2. blok
Změny psychiky v období dětství a mládí. Faktory psychického vývoje.
3. blok
Osobnost a její vývoj, genetická a sociální podmíněnost formování osobnosti, struktura osobnosti, osobnostní rysy a učení, kognitivní styly, dynamika osobnosti (afektivní činitelé, hodnoty a postoje, motivace, vývoj jáství).
2. Vybraná témata z pedagogické psychologie
1. blok
Proces učení, individuální rozdíly v učení, styly učení a možnosti jejich ovlivňování, poruchy učení. Motivace a motivační procesy. Pedagogická diagnostika žáka, hodnocení žáka pedagogem, školní úspěšnost žáka, problémový žák. Rozvoj potencialit žáka (facilitující a inhibující faktory).
2. blok
Učení a vzdělávání, řízení procesu učení. Osobnost pedagoga, styly výuky, vyučovací metody, autoevaluace v práci pedagoga, zátěže pedagogické profese. Školní třída, struktura a dynamika školní třídy, řízení školní třídy.
3. Sociální interakce ve škole a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga 1. blok
Obecné sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga. Sociální percepce a interpersonální chování. Sebepoznání, sebereflexe a poznávání druhých.
2. blok
Interakce pedagog-žák, pedagog-rodič, pedagog-pedagog. Verbální a nonverbální komunikace. Vyjednávání a řešení konfliktů ve škole.
Cíle modulu - výsledky učení
Získání znalostí v oblastech vybraná témata z obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie, vybraná témata z pedagogické psychologie, sociální interakce ve škole a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga, schopnost uplatnit získané znalosti v souvislosti se situacemi v rámci vyučovacího procesu.
Závěrečná zkouška:
Studium se ukončuje závěrečnou zkouškou před tříčlennou komisí, která je složena z řad lektorů a odborných garantů CCV Pardubice, případně ředitele partnerské školy CCV Pardubice. Předsedu zkušební komise jmenuje odborný garant studia, popřípadě ředitelka CCV Pardubice.
Závěrečná zkouška se skládá z obhajoby závěrečné práce, ústní zkoušky a prohlubujícími otázkami k souvisejícím tématům znalostního a dovednostního charakteru.
Podmínky úspěšného absolvování kvalifikačního studia a vydání osvědčení:
Minimálně 75% účast na přímé výuce;
zpracování závěrečné práce její prezentace při závěrečné zkoušce (prospěl/neprospěl);
zodpovězení vybrané otázky znalostního a dovednostního charakteru během ústní zkoušky (prospěl/neprospěl).
Úspěšné absolvování studia je podmíněno hodnocením ve všech dílčích částech.
Vzdělávací cíl:
Vzdělávací program Studium pedagogiky je zaměřený na získání znalostí a dovedností v oblasti pedagogiky, didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogického pracovníka. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe.
Vstupním předpokladem je získaná kvalifikace dle §22 zákona č. 562/2004 Sb. (Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů). Cílová skupina pedagogů jsou zájemci o získání kvalifikace učitele odborných předmětů střední školy, učitele praktického vyučování střední školy, učitele odborného výcviku střední školy, učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky.
Poznámka: Časová dotace: 120 vyučovacích hodin studia. Organizace studia: výuka vzdělávacích modulů a jejich tematických okruhů bude rozložena do dvou semestrů studia. Studium bude zahájeno v sobotu 21. září 2024. Termíny dalších přednášek budou upřesněny nejpozději do konce května 2024. Závěrečné zkoušky květen - červen 2025. Pokyn s informacemi k uhrazení účastnického poplatku převodem na účet bude zaslán přihlášeným účastníkům na e-mailovou adresu uvedenou v přihlášce nejpozději do konce srpna 2024.